Bas Wintermans: ‘Goed is goed’

Hoe Bas zelf bij De Keij terechtkwam:

Voor Bas Wintermans kwam het besef niet van de één op de andere dag. Het groeide geleidelijk. In de avonden waarop hij doordeweeks niet thuis was om samen met zijn gezin te eten. In de momenten waarop hij besefte dat hij tijd miste met zijn kinderen. In de twaalf tot dertien uur die hij elke week in de auto doorbracht, onderweg naar klanten. In de lege reistijd die hij vulde met in totaal honderd luisterboeken en diverse podcasts.
In zijn vorige baan had Bas het naar zijn zin. Als verkoper werkte hij veel met MKB-ondernemers: aanpakkers die doorzetten en vaak zelf ook nog op de werkvloer meedraaien. “Negen van de tien eigenaren zijn écht leuke mensen om mee te werken,” vertelt Bas. “Hardwerkend, doortastend en slim en als je een klik hebt, blijven ze terugkomen. Toch begon het te knagen. Het vele reizen en het later thuiskomen maakten dat hij zijn situatie opnieuw ging afwegen, samen met thuis en zijn vader. Langzaam groeide het besef dat het tijd werd voor een andere stap.

Meebouwen aan een bedrijf dat vooruit wil!

Bas zette eerst voor zichzelf op een rij wat hij zocht: dichter bij huis, geen onderneming waar alles nog alle kanten opgaat, maar ook geen grote organisatie waar je al snel een nummer bent. Hij zocht iets daartussenin; een bedrijf waar de basis staat, maar waar nog wel ruimte is voor verbetering en groei. “De basis is er, of er wordt aan gewerkt en juist daar kun je iets toevoegen. Meedenken en meebouwen om het bedrijf verder te brengen, dat vind ik interessant!”
Vacaturesites zoals Indeed of LinkedIn liet hij links liggen. “Daar ben je afhankelijk van wat er op dat moment toevallig open staat. Dat is nooit het perfecte ding voor mij geweest,” vertelt Bas. In plaats daarvan stuurde hij open sollicitaties naar bedrijven die hem aanspraken. Open en eerlijk: over wat hij belangrijk vindt, wat hij kan, wat hij wil én wat minder bij hem past. “Als ik eerlijkheid verwacht, moet ik dat zelf ook zijn. Anders trek je niet de juiste mensen aan.” Iets in het midden laten houdt Bas niet van. “Als ik iets wil, dan pak ik aan.”

Durf jij ook zo eerlijk te zijn en zoek jij een plek waar je écht iets kunt toevoegen? Ontdek dan wat die functie bij De Keij inhoudt!

Met Klaas aan tafel

Na mijn open sollicitatie belde Klaas me op en nodigde me uit voor ‘n gesprek. Dat zou een uur duren, maar het werden er al snel twee.

Klaas vertelde hoe hij werkt. Over zijn materieel en hoe belangrijk hij het vindt dat alles netjes wordt onderhouden en wekelijks schoon op het terrein staat. Over hoe hij omgaat met klanten en met zijn mensen. Bas luisterde en herkende wat hij vooraf op de website van De Keij al had gezien.

“Acht van de tien MKB-ondernemers zeggen dat ze gas geven, maar je merkt ook snel genoeg of dat écht zo is. Bij Klaas voelde ik: hij zegt iets en je ziet het ook terug. Klaas is écht zo’n typische MKB-ondernemer; Poten in de klei en gaan.”

In diezelfde periode voerde Bas ook gesprekken bij een ander bedrijf. Groter, meer internationaal en met een hoger salaris. “Niets mis mee, maar ik zag mezelf er niet tussen. Ik kon het thuis ook niet eens goed uitleggen. Iets vaags, maar je voelt het.” Bij De Keij was dat anders. Daar klopte het wel.

“Klaas zegt iets en je ziet het ook.”

Bas Wintermans, projectcoördinator

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Bas maakt offertes, werkt projecten uit, stemt af met zijn collega’s over de uitvoering, factureert en gaat zo nu en dan mee naar projecten. Klaas geeft Bas de ruimte om het op zijn eigen manier te doen, maar bij die vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. “Als iets niet goed gaat, ga ik niet wijzen naar de ander. Dan baal ik even en leer ik ervan.”

Eén keer offreerde Bas waterdoorlatende betonplaten met de aanname dat die – net als de gewone platen – met een zuignap gelegd konden worden. Bleek niet te kunnen. “Offerte van tafel en de volgende keer gaat dat niet meer fout.”

Datzelfde principe geldt voor de prijzen die worden gemaakt. Geen wildwesttarief voor de ene klant en een vriendenprijs voor de andere klant. “Je wilt het eerlijk houden. Goed = goed.”

Wat Bas ook waardeert, is dat hij zo nu en dan mee naar buiten mag. Een dag met Klaas mee op projectbezoek of meedraaien in de buitendienst. “Op de korte termijn heb ik dan wel minder tijd, maar op de lange termijn word ik daardoor wel beter in mijn werk.”

Wat Bas thuis vertelt

Bas belt onderweg in de auto nog regelmatig met zijn vader. Over lopende projecten, de mensen en hoe het hier gaat. Negatieve dingen bespreekt hij liever niet thuis op de bank, maar direct met de persoon zelf. “Als er iets speelt, kan ik het thuis gaan vertellen, maar ik ga liever meteen naar diegene toe om het te bespreken. Gewoon oplossen met elkaar. We willen elkaar juist helpen.”

Aan zijn vader vertelt hij ook over het bedrijf én de normen en waarden die hij erin herkent, ook zonder zelf gelovig te zijn. Respect, eerlijkheid en doen wat je zegt: dat is waar Bas waarde aan hecht.

Zie jij net als Bas zo’n fijne werkplek wel zitten? En wil jij de ruimte krijgen om je op jouw manier te ontwikkelen? Dan moet je deze vacature écht even bekijken. Zeker ook als je zo nu en dan met je schoenen in de K(l)eij wilt staan😉